Muunsukupuoliset menkat, nonbinääriset kuukautiset

Turns out I’m nonbinary ❤ Enpä tiennyt, että tällaista voi tapahtua. Long story short: tajuttuani viime keväänä oman sukupuoleni oon viimein onnellinen ja rauhallinen itsessäni. Sellainen hämmentävä itsensä vieressä olemisen tunne on kadonnut. Paitsi dysforisina* hetkinä.

*”Sukupuolidysforia on ahdistusta ja kärsimystä, joka johtuu ihmisen kehon ja sukupuoli-identiteetin välisestä yhteensopimattomuudesta ja ristiriidasta.” – Erikoislääkäri-lehti 2/2021

Yleisesti ottaen tuntuu, että olen paljon itsevarmempi ja rauhallisempi enkä koko ajan hae syitä itsestäni ristiriitoihin. Hieman vaikea selittää, tämä on itsellenikin aika uutta. Tuntuu, että olen linjassa itseni kanssa. Aligned. Sukupuoleni tajuaminen on vaikuttanut läpileikkaavasti ja positiivisesti kaikkiin elämänalueisiini.

Tässä ylläkuvattu fiilis kuvana. Löysin tän täältä.

Olen tosi onnellinen siitä, että jo ennen kuin ymmärsin olevani nonbinäärinen (pidän tästä finglish-sanasta enemmän kuin puhtaasti suomenkielisestä ‘muunsukupuolisesta’, mutta molemmat käy), ymmärsin käyttää Menkkablogissa sukupuolineutraalia kieltä! Menkat eivät ole naiseuden merkki vaan monien eri sukupuolten arkinen kokemus. Sukupuolineutraali kielenkäyttö Menkkablogissa tuntui oikealta alusta asti.

Joillekin trans- ja nonbinäärisille ihmisille kuukautiset aiheuttavat dysforiaa. Minulle eivät juurikaan, ainakaan tällä hetkellä. Siksi pystyn varmaan kirjoittamaan niistä.

Minulle nonbinäärisen sukupuoleni ja kuukautisten välillä ei ole ristiriitaa. Mulle menkat on aina olleet aika ok, ja sukupuoleni tajuamisen jälkeen sama juttu. Ainoa asia, joka aiheuttaa mulle dysforiaa menkkoihin liittyen on just feminiininen kielenkäyttö ja kuvasto niihin liittyen. Se on aika yksinkertaista korjata, ja edistystä tapahtuukin mukavaa vauhtia. Nykyään on jo aika hyvin kuukautistuotteita, jotka eivät ole sukupuolitettuja / överisti femininiisesti koodattuja. Lunette on mun yks lemppari sukupuolineutraali kuukuppi ❤ Myös Always poisti venus-logon tuotteistaan 2019 twiitin kannustamana. Kuukautisalushousut voivat olla bokserimuotoisetkin. Tästä blogitekstistä löytyy lisää sukupuolineutraaleita menkkatuotteita.

Käytän edelleen samoja kuukautistuotteita kuin aiemminkin, Lunettea ei tartte vaihtaa. Mutta jos käyttäisin jotain muuta kuppia, joka ei olisi yhtä ajantasalla ton sukupuoliasian kanssa, todennäköisesti viimeistään nyt vaihtaisin Lunetteen. Oikeastaan valitsen sen menkkatuotteen, joka sillä hetkellä tuntuu helpoimmalta, ja aiheuttaa vähiten säätöä.

Ehkä yksi asia, mikä on muuttunut mun suhteessa kuukautisiin on mun omat mielikuvat niihin liittyen. Ennen ne oli mulle tärkeämmät, identiteetin ja omakuvan kannalta, jopa hengellisyyteni. Aloitinhan tän bloginkin kirjoittamisen… sen verran kiinnostava ja tärkeä kuukautiset aiheena oli. Kun luulin olevani nainen, kuukautiset oli mulle kokonaisvaltainen kokemus, fiilistelin niitä ja esimerkiksi kiinnitin huomiota menkkojen aikana tuleviin erilaisiin uniin.

Nyt menkat vaan tapahtuu.

Vois sanoa, että oon välinpitämättömämpi niitä kohtaan. En sillä tavalla kiinnity niihin tai anna niille sen kummempia merkityksiä. Kuin menkat olisivat nyt tylsempi ja arkisempi asia. Ne vaan tulee, ja sit ne loppuu. Ja sit ne tulee taas 26 päivän päästä.

Oon huomannut, että sukupuoli on prosessi. En vielä tiedä, mihin tää yllättävän vauhdilla alkanut prosessi mua vie. Voi olla, että mun suhde kuukautisiin tulee myös muuttumaan sukupuoliprosessini aikana. Tällä hetkellä fiilis on kuitenkin neutraalin positiivinen.

Moikka!

Leave a comment